STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

CENTRUM MEDYCZNE ,,MEDIMAR” MAREK ZIAJOR

PRZYCHODNIA ZDROWIA FRYSZTAK

 

 

Spis treści :

Rozdział 1. Postanowienia ogólne.

Rozdział 2. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem podmiotu leczniczego.

Rozdział 3.Katalog zachowań zabronionych

Rozdział 4. Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania  informacji o krzywdzeniu małoletniego oraz osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń i informowanie odpowiednich instytucji .

Rozdział 5.Zasady aktualizacji  Standardów oraz zakres kompetencji osób odpowiedzialnych za przygotowanie członków personelu do ich stosowania ;

Rozdział 6. Zasady udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zapoznania się z nimi i ich stosowania

Rozdział 7  Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet oraz procedury ochrony małoletnich przed treściami szkodliwymi zagrożeniami w sieci oraz utrwalonymi w innej formie;

Rozdział 8 ..Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdy;

Rozdział 9..Zasady ochrony wizerunku małoletniego;

Rozdział 10..Postanowienia końcowe.

 

Cel procedury.     

 

Celem niniejszej Procedury jest określenie i wdrożenie do stosowania w Jednostce  Standardów Ochrony Małoletnich. Procedura sporządzona została z uwzględnieniem konieczności zrozumienia jej zapisów przez osoby małoletnie , z uwzględnieniem sytuacji dzieci niepełnosprawnych . Celem stosowania Procedury jest zapewnienie poszanowania zasady równego traktowania małoletnich w zakresie dostępu do świadczeń zdrowotnych , zasady kierowania się w działaniach najlepszym interesem małoletniego , w tym zasady wsłuchiwania się  i  uwzględnienia opinii małoletniego , zgodnie z procedurą.

 

Podstawa prawna :

 

Ustawa z dnia 13 maja 2016 roku o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich z późniejszymi zmianami.

 

Rozdział 1

Postanowienia ogólne :

 

  1. Ilekroć w niniejszym dokumencie jest mowa o :
  2. a) krzywdzeniu małoletniego – należy przez to rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego (w tym czynu nieobyczajnego) na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę , w tym członka personelu  lub przez zagrożenie dobra małoletniego , w tym jego zaniedbywanie
  3. b) małoletnim- należy przez to rozumieć osobę do 18 roku życia :
  4. c) .kierownictwie – należy przez to rozumieć kierownika podmiotu leczniczego ,
  5. d) personelu – wszystkie osoby zatrudnione , współpracujące lub świadczące usługi w CENTRUM MEDYCZNE ,,MEDIMAR” , które biorą udział w udzielaniu świadczeń zdrowotnych małoletnim lub mogą mieć kontakt z małoletnim,  bądz uczestniczą w procedurze zatrudnienia , niezależnie od wykonywanego zawodu i podstawy prawnej udzielania świadczeń zdrowotnych lub wykonywania obowiązków służbowych :
  6. e) .standardach- należy przez to rozumieć niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich

f).zatrudnieniu -należy przez to rozumieć nawiązanie współpracy z jakąkolwiek osobą na podstawie umowy o pracę , powołania mianowania lub umowy cywilnoprawnej (w tym kontraktowej)

  1. Obowiązek przestrzegania standardów ma każdy członek personelu oraz kierownictwo podmiotu leczniczego.
  2. Dla potrzeb przeciwdziałania krzywdzeniu małoletnich , personel i kierownictwo podejmuje działania określone standardami również w sytuacji zaobserwowania lub powzięcia informacji o krzywdzeniu małoletniego przez osoby dorosłe trzecie lub innych małoletnich.
  3. Za wdrożenie , monitorowanie przestrzegania , ocenę realizacji standardów oraz inne zadania określone w standardach odpowiedzialny jest kierownik podmiotu leczniczego.
  4. Przed zatrudnieniem jakiejkolwiek osoby , która będzie udzielać świadczeń zdrowotnych małoletnim lub będzie uczestniczyć w ich udzielaniu , należy uzyskać informację z Rejestru Sprawców Przestępstw Na tle Seksualnym dotyczącą tego, czy dana osoba figuruje w tym rejestrze.
  5. Przed zatrudnieniem osoby, która będzie udzielać świadczeń zdrowotnych małoletnim lub będzie uczestniczyć w ich udzielaniu , należy zobowiązać ją do dostarczenia aktualnego zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw  określonych w rozdziale XIX (przestępstwa przeciwko zdrowiu i życiu) i XXV (przestępstwa przeciwko wolności seksualnej) Kodeksu karnego w art.189a (handel ludżmi) i art.207 (znęcanie się) Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r o przeciwdziałaniu narkomanii lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego .
  6. W przypadku zatrudnienia cudzoziemca należy przeprowadzić jego weryfikację pod kątem figurowania w rejestrach karności państwa pochodzenia lub państwa , w którym osoba ta zamieszkiwała, w zakresie przestępstw wskazanych w standardzie 6 lub odpowiadających im czynów zabronionych,sankcjonowanym prawem danego państwa. Kierownik podmiotu leczniczego uprawniony jest ponadto do zobowiązania cudzoziemca do złożenia odpowiedniego oświadczenia o niekaralności.
  7. Zatrudnić można wyłącznie te osoby , które nie figurują w Rejestrze Przestępstw Na Tle Seksualnym i które dostarczyły aktualne zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego potwierdzające , że nie były skazane za przestępstwa , których mowa w standardzie 6.
  8. Każdy członek personelu ma obowiązek zapoznania się ze standardami . Potwierdzeniem zapoznania się ze standardami przez członka personelu jest złożenie przez niego oświadczenia , wzór którego stanowi załącznik nr 1 do standardów.
  9. Kierownik podmiotu leczniczego co najmniej raz w roku w grudniu
  10. a) dokonuje przeglądu Rejestru Sprawców  Przestępstw na Tle  Seksualnym , ustalając czy członek personelu , który udziela świadczeń zdrowotnych małoletnim lub uczestniczy w ich udzielaniu w podmiocie leczniczym , nie został wpisany do tego rejestru;

     b)odbiera oświadczenia od członka personelu , który udziela świadczeń zdrowotnych małoletnim  lub uczestniczy w ich udzielaniu w podmiocie leczniczym , o tym, że nie został on wpisany do Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w standardzie 6 oraz ,że nie toczy się wobec niego postępowanie przygotowawcze lub sądowe dotyczące tych przestępstw.

Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 1

  1. W przypadku powzięcia informacji o:
  2. a) wszczęciu lub prowadzeniu wobec członka wobec personelu postępowania karnego o przestępstwa określone w standardzie 6 . kierownik podmiotu leczniczego ,niezwłacznie odsuwa takiego członka od wszelkich form kontaktu z małoletnimi:
  3. b) skazaniu członka personelu za przestępstwo lub przestępstwa określone w standardzie 6 kierownik podmiotu leczniczego niezwłocznie  rozwiązuje z nim umowę będącą podstawą zatrudnienia lub odwołuje go ze stanowiska .

 Rozdział 2

 
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi a personelem .

 

1, Podstawową zasadą czynności podejmowanych przez personel oraz kierownictwo  CENTRUM MEDYCZNE ,,MEDIMAR” w kontaktach z małoletnimi,  jest działanie na rzecz ich dobra.

  1. Członkowie personelu oraz kierownictwo :

a ) traktują małoletnich z szacunkiem , zachowując w kontakcie z małoletnim spokój  i cierpliwość, a także okazują zrozumienie dla ich trudności , problemów i potrzeb ;

  1. b) dbają o przestrzeganie praw pacjenta
  2. c) respektują ich prawo do opieki ze strony przedstawicieli ustawowych bądż opiekunów faktycznych;

d), w miarę możliwości tłumaczą im podejmowane działania oraz dążą do uzyskania aprobaty na udzielane świadczenia zdrowotne;

e). dają możliwość wyrażania przez małoletniego swojego zdania oraz zapewniają małoletniemu prawo do bycia wysłuchanym.

  1. Każda osoba zatrudniona w podmiocie leczniczym , która ma świadomość , iż małoletni doznał znęcania fizycznego,psychicznego lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności i taktu w kontaktach z tym małoletnim .
  2. Jeżeli małoletni swoim postępowaniem dąży do nawiązania z członkiem personelu kontaktu fizycznego o potencjalnie niestosownym bądź nieadekwatnym charakterze , personel podejmuje odpowiednie , stanowcze działania, wyjaśniając z wyczuciem małoletniemu konieczność zachowania granic strefy osobistej .
  3. Na badanie małoletniego pacjenta należy uzyskać zgodę osoby uprawnionej według przepisów prawa polskiego , z zastrzeżeniem sytuacji nagłych.
  4. Badanie małoletniego należy wykonać w obecności jego [przedstawiciela ustawowego , opiekuna faktycznego , a gdy to nie jest możliwe , w obecności osoby z personelu .
  5. Badanie małoletniego może łączyć się z koniecznością rozebrania pacjenta , oglądania go , dotykania lub penetracji jam ciała wyłącznie w sytuacjach mających uzasadnienie medyczne .
  6. Podczas badania okolic intymnych lub badan połączonych z potrzebą penetracji jam ciała należy zachować szczególny takt i umiar , tłumacząc w miarę możliwości najpierw potrzebę wykonania takich badań i ich planowany przebieg zarówno małoletniemu pacjentowi ,jak i obecnemu przy badaniu przedstawicielowi ustawowemu lub opiekunowi faktycznemu .
  7. Podczas badania małoletniego pacjenta należy zapewnić mu intymność adekwatną do jego wieku , potrzeb i oczekiwań.
  8. W miarę możliwości kadrowych , badania małoletniego pacjenta , które ingeruje w jego strefę intymną dokonuje członek personelu tej samej płci.
  9. Członkowie personelu zwracają uwag\ę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia małoletnich.

 

Rozdział 3

Katalog zachowań zabronionych .

 

1.Zabrania się stosowania jakiejkolwiek  formy lub postaci przemocy wobec małoletnich polegającej w szczególności na stosowaniu kontaktu fizycznego o charakterze agresywnym , krytyki lub obraźliwego bądź dyskryminującego zachowania.

2.Zabrania się dotykania małoletnich w sposób , który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany lub który wyklucza poza uzasadnioną potrzebę medyczną.

3.Zabrania się prezentowania małoletnim treści o charakterze erotycznym , pornograficznym  bądź przemocowym .

4.Zabrania się wyśmiewania małoletnich , poniżania ich lub etykietowania.

5.Kontakt fizyczny z małoletnim nigdy nie może być niejawny bądz ukrywany , wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy lub autorytetu.

6.Personel nie może kontaktować się bezpośrednio z małoletnim z pominięciem jego przedstawiciela ustawowego.

7.Personel nie może nawiązywać kontaktów z małoletnim w innej niż przewidziana udzielaniem świadczeń zdrowotnych formie , w szczególności poprzez zapraszanie albo przyjmowanie zaproszeń od małoletnich w mediach społecznościowych , komunikatorach lub za pośrednictwem innych prywatnych form kontaktu.

 

Rozdział 4

 

Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego oraz osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń i informowanie odpowiednich instytucji.

 

 

  1. W przypadku zaobserwowania lub powzięcia informacji o :
  2. a) sytuacji przemocy bądź wykorzystania małoletniego -każdy członek personelu lub kierownictwa jest zobowiązany do natychmiastowej reakcji zmierzającej do powstrzymania zachowań niedozwolonych i zapewnienia ochrony małoletniemu ;
  3. b) zachowań rodzących podejrzenie przemocy bądź wykorzystania małoletniego –każdy członek personelu lub kierownictwa jest zobowiązany do zgłoszenia ich kierownikowi podmiotu leczniczego.
  4. c) naruszenia standardów- każdy członek personelu lub kierownictwa jest zobowiązany do zgłoszenia ich kierownikowi podmiotu leczniczego.
  5. Kierownik podmiotu leczniczego dąży do niezwłocznego wyjaśnienia sprawy , zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez członka personelu podejmując wszelkie niezbędne działania .Podejmowane działania dokumentuje.
  6. W przypadku zaobserwowania , że przedstawiciel ustawowy małoletniego zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo , stosuje [przemoc wobec małoletniego bądź godzi się na jego stosowanie lub w inny sposób krzywdzący małoletniego sobie nie radzi , należy podjąć działania adekwatne do sytuacji:
  • w przypadku ubóstwa- poinformować przedstawiciela ustawowego małoletniego o możliwościach wsparcia , w szczególności w ośrodkach pomocy społecznej.
  • zaniedbania -można poinformować o możliwości wsparcia psychologicznego,telefonach zaufania, poradniach oraz specjalistach ,którzy przyjmują na danym terenie.
  • przemocy -można wszcząć procedurę Niebieskiej Karty.
  1. W przypadku ,gdy z rozmowy z przedstawicielem ustawowym wynika , ze nie jest on zainteresowany pomocą małoletniemu , ignoruje zdarzenie bądź stan psychofizyczny małoletniego lub w inny sposób nie wspiera małoletniego, który doświadczył krzywdzenia , kierownik podmiotu leczniczego sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu rodzinnego. Z wniosku sporządza notatkę .
  2. W przypadku podejrzenia ,że zdrowie lub życie małoletniego są zagrożone lub gdy istnieje uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa na małoletnim , kierownik podmiotu leczniczego sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury. Z zawiadomienia sporządza się notatkę.
  3. W miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych wywiesza się informację o ogólnopolskich telefonach pomocy dla osób pokrzywdzonych przestępstwami oraz przemocą w rodzinie :

 

 

  • ogólnopolski telefon dla osób pokrzywdzonych przestępstwem +48 222309900
  • Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie Niebieska Linia 800120002
  • Telefon zaufania Dla Dzieci i Młodzieży 116 111

 

Rozdział 5

 

Zasady aktualizacji standardów oraz zakres kompetencji osób odpowiedzialnych za przygotowanie członków personelu do ich stosowania.

 

  1. kierownik podmiotu leczniczego nie rzadziej niż co dwa lata dokonuje przeglądu standardów w celu ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami. Wnioski z przeprowadzonej oceny należy udokumentować.
  2. Członkowie personelu, małoletni lub ich przedstawiciele ustawowi mogą przekazywać swoje uwagi do standardów do kierownika podmiotu leczniczego.
  3. Kierownik podmiotu leczniczego może sprawdzić znajomość standardów wśród personelu oraz organizować szkolenia z zakresu standardów.

 

Rozdział 6

 

Zasady udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zapoznania się z nimi i ich stosowania.

 

  1. Standardy są dokumentem ogólnodostępnym. Znajdują się:

- w budynku podmiotu leczniczego na tablicy informacyjnej

-w recepcji

- na stronie internetowej podmiotu leczniczego pod adresem www.przychodnia-medimar.pl

  1. Każdy małoletni lub przedstawiciel stawowy małoletniego może otrzymać kopię standardów dostępnych do wglądu w recepcji.
  2. W oparciu o standardy opracowano ich wersję skróconą zawierającą informację istotną dla małoletnich.

 Rozdział 7

 

Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internet oraz procedury ochrony małoletnich przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci oraz utrwalonymi w innej formie.

 

  1. Podmiot leczniczy nie zapewnia dostępu do sieci internet.
  2. Dostęp do sieci jest zabezpieczony hasłem oraz tak skonfigurowany, że uniemożliwia wchodzenie na strony o treści pornograficznej lub erotycznej przedstawiające obrazy przemocy lub okrucieństwa, witryny hazardowe.

 

Rozdział 8

 
Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdy.

 

  1. Po ujawnieniu krzywdzenia małoletniego kierownik podmiotu leczniczego ustala plan jego wsparcia wraz z jego przedstawicielem ustawowym, o ile to nie przedstawiciel dopuszcza się krzywdzenia.
  2. O ile to możliwe, po ustaleniu planu wsparcia kierownik podmiotu leczniczego wysłuchuje zdania małoletniego i je uwzględnia.

 

Rozdział 9

 
Zasady ochrony wizerunku małoletniego.

 

  1. Wizerunek małoletniego podlega ochronie
  2. Upublicznienie wizerunku małoletniego utrwalonego w jakiejkolwiek formie wymaga pisemnej zgody przedstawiciela ustawowego tego małoletniego.
  3. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczne wydarzenie zgoda przedstawiciela nie jest wymagana.


Rozdział 10

 Postanowienia końcowe


 

  1. Standardy względem osób zatrudnionych w CENTRUM MEDYCZNE ,,MEDIMAR” mają moce regulacji wewnętrznych, do przestrzegania których są oni zobowiązani.
  2. Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
  3. Kierownik podmiotu leczniczego uprawniony jest do zmiany standardów.

WERSJA SKRÓCONA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH
CENTRUM MEDYCZNE ,, MEDIMAR"

  1. Jesteśmy przychodnią i chcemy żebyś u nas czuł sie dobrze i bezpiecznie.
  2. Jeżeli cokolwiek Ci się nie podołało lub poczułęś się źle możesz przekazać do lek. medycyny Marka Ziajor lub napisać na adres e- mail: nzozfrysztak@interia.pl
  3. Na badania wchodzisz z mamą lub tatą. Oni mogą być zawsze przy Tobie.
  4. Przed badaniem lekarz wytłumaczy Ci co będzie robił i dlaczego.
  5. Lekarzowi możesz powiedzieć wszystko, on jest tu po to, żeby Ci pomóc.
  6. Wiedza o tym, co Ci dolega, czego się obawiasz lub wstydzisz może być bardzo ważna. Dzięki tej wiedzy lekarz będzie mógł Ci pomóc jak najlepiej.
  7. Lekarzom, pielęgniarkom i wszystkim osobom z naszej przychodni możesz zadawać pytania. Chętnie na nie odpowiedzą.
  8. Nikt nie może na Ciebie krzyczeć, wyśmiewać się z Ciebie, dotykać Cię bez Twojej zgody ani fotografować.
  9. Cokolwiek się w Twoim życiu dzieje nie jesteś sam. To są całodobowe numery telefonów do osób, którym możesz zaufać:
    1) Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie "Niebieska Linia": 800 120 002
    2) Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży: 116 111
  1. Wi-fi jest u nas zabezpieczone hasłem, a niektóre strony nie są dostępne.

Załącznik nr 2

do Standardów Ochrony Małoletnich

Procedura ochrony dzieci przed krzywdzeniem

 

 

Informacje o możliwości uzyskania bezpłatnej pomocy przez dziecko

 

Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży czynny całą dobę przez cały tydzień.

PAMIĘTAJ ! Masz prawo szukać wsparcia dla siebie. Jeśli tego potrzebujesz zadzwoń pod bezpłatny numer : 116 111

Więcej informacji możesz także uzyskać wchodząc na stronę www.116111.pl

 

Rzecznik Praw Dziecka prowadzi darmowy, całodobowy Dziecięcy Telefon Zaufania, gdzie zarówno dzieci jak i ich rodzice czy opiekunowie mogą w każdej chwili uzyskać profesjonalne wsparcie psychologiczne i prawne. Jeśli tego potrzebujesz zadzwoń pod bezpłatny numer :

 

800 12 12 12

 

 

Każde dziecko telefonując pod wskazane numery może porozmawiać
o wszystkim, o przyjaźni, miłości, dojrzewaniu, kontaktach z rodzicami, rodzeństwem, problemach w szkole czy emocjach, których doświadcza.

Może uzyskać pomoc w sytuacji, kiedy czuje się dyskryminowane, kiedy doświadcza przemocy lub jest jej świadkiem.

 

 

 

Zespół Interdyscyplinarny Ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na terenie gminy Frysztak przy Gminnym Ośrodku Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie we Frysztaku.

 

38-130 Frysztak, ul. ks. Wojciecha Blajera 20

tel. 172777110

ug@frysztak.pl